Kolmården

Jag hade en väldigt bra dag igår på kolmården. Tror jag sken som en sol hela tiden! Tog ungefär 2 timmar att åka dit och när vi kom fram var det toppenväder och det höll sig så hela dagen. :) Vi började med att gå runt och kolla på Kameler och små beiga hästaktiga djur som hade fölisar hihi och lite andra söta djur som Tapirer och ministrutsar av ngt slag. 11:15 satte vi oss för att titta på Rovfågeluppvisningen. Den var hur grym som helst!!! Dresserade rovfåglar som bl.a. fångade maten i luften. Jag hade gåshud emellanåt och bara njöt!! :D

Sen gick vi vidare och såg Kapybaror, Maror, två slappande Snöleoparder i skuggan och två skitsöta Röda Pandor som låg och vilade högt, högt upp i en stor tall på varsin gren! Undrar fortfarande hur de kunde hålla balansen... :o Efter det gick jag, Tobias, Björn och Caroline och åt mat på en av restaurangerna där inne. Vi satt ute och hade världens finaste utsikt över sjön! Mysfaktor!!

Mätta och belåtna promenerade vi vidare till Tiger World där vi hade turen att få se när två av tigrarna busade med varann! :D Så söta! Vi såg även ett djur som såg ut som en lite större Räv, den hette Dhole (Afrikansk Vildhund) och ser ut typ såhär:



Sen var det dags för dagens höjdpunkt, LinbaneSafarin!! :D


Man åkte i 26 minuter och fick se massa, massa olika djur. Vi såg först lamor, lamabebisar och getter som gick och åt på bergen. Sen åkte man förbi Björnhägnet lite snabbt och såg några skymtar av brunbjörnarna. ^^ Slappande afrikanska vildhundar såg vi i skuggan innan vi kom till Savannen! Där gick giraffer (en giraffbebis!!), massa olika slags antiloper, zebror, olika sorters bufflar, gnuer och strutsar. Alla gick tillsammans, precis som de gör i vilt tillstånd. Det var så fint att se hur de verkligen trivdes!

Vi kom sen till ett hägn med älgar, kronhjortar, dovhjortar och visenter. Det fanns små hjortbebisar och en visentbebis. Så sjukt söta!!! ;D

Vi passerade lejonens hägn snabbt och sedan till björnhägnet för att se massor av brunbjörnar på riktigt nära håll! Vi fick se både stora och små, vissa busade, andra låg och sov och vissa gick bara omkring. Jag ropade "heeeej björnarna" när vi åkte förbi två som var väldigt nära och de tittade på mig nyfiket haha! ^^ (Jag är en sån djurtönt!! xD)

Vi kom sen till lejonens hägn igen och där låg en stor flock och gassade i solen! Pappa lejon, mamma lejon och väldigt många halvstora lejonungar som föddes förra året. Safarin var så rolig att vi faktiskt åkte en gång till sen innan vi for hem.. ;)

Men däremellan kollade vi på en enastående Delfinshow! Det var så fint och jag fick tårar i ögonen. Är man blödig så är man... (a) Vi åkte delfinexpressen som var en bergochdalbana, nog var det den kortaste åkturen jag varit med om. x)
 



Vi hann även med att gå till Apariumet där det fanns tre olika sorters apor; Schimpans, Gorilla och Gibbon. Det var matningsdags och riktigt kul att se på! ^^ Pappa Gorilla var sjukt STOR!! Vi passade även på att köpa glass på Apans glasscafé. ;)

På vägen tillbaka till utgången passerade vi Elefanter, Noshörningar, Zebror, Bockar, Antiloper och Gnuer. Försökte få syn på Lodjuren också men de gömde sig. Inga Vargar lyckades jag se heller... lite besviken!

Kan säga att jag var galet trött efter 5 timmars vandring där inne, var ju hyffsat backigt! xD Men det var verkligen kul och ett minne för livet! Går ju på bästa Arbetsrehaben som bjöd på allt och jag hade väldigt kul med alla som var med! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0